ARTICOLE
Motivul pentru care anumite persoane nu mai evoluează, ci din contră, stagnează și involuează, este că practică lucrurile doar la un anumit nivel de complexitate.
Astfel, ceva moare în interiorul lor, în special capacitatea de a evolua – care se menține doar prin efort constant legat de a deprinde lucruri noi.
In tangoul argentinian avem mai multe niveluri de complexitate, iar acest concept de niveluri poate fi, desigur, aplicat în diverse componente ale tangoului: la mișcări, la muzică, etc.
In acest articol aș vrea să punctez partea legată de nivelurile de complexitate ale mișcărilor.
Primul nivel
În tango există (doar) trei pași, prin urmare, primul nivel de complexitate al mișcărilor sunt combinațiile simple formate din acești pași, combinații care adesea poartă un anumit nume: baldosa, giro, ocho etc.
Al doilea nivel
Următorul nivel de complexitate este un nivel de tranziție, respectiv capacitatea de a conduce/urma orice pas cu orice picior în orice direcție.
Acest nivel presupune descompunerea lucrurilor învățate la nivelul anterior, și compunerea lor aleatorie, după bunul plac.
De obicei acest nivel este ignorat de foarte multă lume din păcate.
Al treilea nivel
Dincolo de pași în diferite variante, se învață elemente, precum parada, gancho, sacada, boleo etc.
Adică fix acele lucruri specifice tangoului argentinian, care adesea nu se regăsesc în alte dansuri. Sunt cam cinci elemente de bază, și multe altele specifice unei persoane care este improver, intermediar, avansat.
Fiind multiplicabile pe cei trei pași, aceste elemente ar trebui exersate pe fiecare pas, și pe fiecare parte (pe dreapta, pe stânga), lucru care adesea este ignorat din nefericire, iar apoi amestecate în toate felurile posibile.
Al patrulea nivel
Urmează un nou nivel de complexitate, în care sunt amestecate combinațiile de pași cu elementele, rezultând secvențe de mișcări care adesea conțin câțiva pași (într-o anumită ordine) și unul sau mai multe elemente.
Cel mai simplu exemplu este basico, unde avem un singur element (crosul scurt făcut de fată) și mai mulți pași (la origine era combinația de pași numită baldosa); baldosa + cros scurt = basico.
Un alt exemplu este giro con sacadas, unde avem o combinație de pași (giro) și trei sacadas (adesea simplificat doar la doua sacadas).
Al cincilea nivel
Nivelul final de complexitate, în ceea ce privește partea de mișcare în tango, este reprezentat de figuri: anumite mișcări care adesea se fac doar pe o singură parte – deoarece îmbrățișarea este asimetrică. Spre exemplu: sostenida.
Acestea ar trebui după aprofundare adăugate pașilor și elementelor, pentru a avea un dans complet și complex.
Precum am spus la începutul articolului, dacă o persoană nu trece prin toate aceste niveluri de complexitate, iar și iar, adăugând periodic mișcări/ elemente/ figuri noi, pentru care să depună efort să le asimileze, acea persoană va stagna și apoi va involua.
Spre exemplu, a participa la seminarii sau lecții unde se pune accent doar pe nivelul cu secvențe, însă fără a asimila elemente sau figuri noi, duce la un fel de moarte interioară.
A (putea) face anumite mișcări doar pe o singură parte, la fel. Și așa mai departe.
Ideea este să ne menținem în priză, prin efort de a asimila și integra ceva complet nou.